Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie gotowa już w 2026 roku

Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie gotowa już w 2026 roku

Na przestrzeni najbliższych lat, nasza stolica dołączy do grona europejskich miast, które mają podziemne trasy tramwajowe. Według założeń, inwestycja powinna zostać zrealizowana już w połowie 2026 roku. Trasa tramwajowa będzie przechodzić przez dzielnicę Ochota i doprowadzi pasażerów aż do Dworca Zachodniego. Umowa dotycząca budowy została już podpisana, a prace rozpoczęły się dwa miesiące później. Szacuje się, że z nowej trasy skorzysta rocznie ponad 1 mln 200 tys. pasażerów.

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podkreśla wagę inwestycji dla komunikacji miejskiej w stolicy. Dotychczasowe osiągnięcia to między innymi otwarcie 11 stacji metra oraz kontynuacja prac nad kolejnymi liniami metra. Budowa nowej trasy tramwajowej ma na celu poprawę dostępności Dworca Zachodniego, zgodnie z europejskimi trendami urbanistycznymi. Planowane jest także przekształcenie tej części stolicy w komunikacyjny hub oraz wprowadzenie linii tramwajowych do Wilanowa.

Nowa podziemna trasa tramwajowa będzie miała długość 1,6 km, z czego 500 metrów będzie znajdować się w tunelu. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy będą mogli szybko i wygodnie dojechać do Dworca Zachodniego. Na trasie tej, aż 900 metrów torów zostanie pokrytych specjalnym rozchodnikiem.

Trasa tramwajowa będzie rozpoczynać się na Dworcu Zachodnim, gdzie powstanie również podziemny przystanek tramwajowy. Przez dobudowany tunel tramwaj pojedzie przez park Pięciu Sióstr, aż do ulicy Grójeckiej. Na całej trasie planowane są liczne perony oraz węzły przesiadkowe, które umożliwią łatwą przesiadkę na inne środki transportu miejskiego.

Ciężar inwestycji wyniesie netto 294 mln 820 tys. złotych, natomiast brutto: 362 mln 629 tys. złotych. Finansowane jest to z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027.

Obecnie w Warszawie jest budowanych ponad 11 km nowych tras tramwajowych. W planach jest także ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Wszystko to pokazuje, że transport publiczny jest priorytetem dla Warszawy. Obecnie stołeczne tramwaje przewożą blisko 250 mln pasażerów rocznie, a sam tabor tramwajowy ciągle jest modernizowany.