Warszawskie Tramwaje wkraczają w fazę remontu torowiska na ul. św. Jacka Odrowąża

Warszawskie Tramwaje wkraczają w fazę remontu torowiska na ul. św. Jacka Odrowąża

Rozpoczęcie prac związanych z remontem torowiska przy ulicy św. Jacka Odrowąża przez Tramwaje Warszawskie zostało oficjalnie ogłoszone dzisiaj. Planowane prace będą skutkować okresowym zawężeniem jezdni, a tramwaje będą kursować jedynie do ronda Żaba. Z tego powodu wprowadzono komunikację zastępczą. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec czerwca.

Tory, które są obecnie remontowane, prowadzą do nowego terenu zajezdni w Annopolu, której budowa zbliża się ku końcowi. Ta nowoczesna zajezdnia rozciąga się na prawie 12 hektarach i po jej oddaniu do użytku, będzie mogła pomieścić ponad 150 tramwajów na nocny odpoczynek. To obecnie najnowocześniejsza instalacja tego typu nie tylko w Polsce, ale i w tej części Europy, dając pracę dla ponad 400 osób.

Budowa tak dużej i nowoczesnej zajezdni jest odpowiedzią na ciągłą rozbudowę sieci tramwajowej Warszawy. Obecnie w stolicy realizowane jest ponad 11 kilometrów nowych tras dla tramwajów. Trasa na ulicy Kasprzaka jest już gotowa, a za kilka tygodni tramwaje zaczną kursować wzdłuż ulicy Gagarina. Po wakacjach pasażerowie będą mogli korzystać z połączenia do Wilanowa, a w przyszłym roku do Stegny. W najbliższym czasie planowane jest także rozpoczęcie budowy torów tramwajowych na Rakowieckiej i do stacji Warszawa Zachodnia. Te nowe trasy będą obsługiwane przez tramwaje z zajezdni Annopol.

Zajezdnia jest zaprojektowana jako „zielona” i „inteligentna”. Łączna długość wszystkich torów wynosi ponad 16 kilometrów. Zajezdnia będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego aż 70 procent będzie obsługiwanych automatycznie dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania. Będzie to pierwsza zajezdnia w Polsce w tak dużym stopniu zasilana energią odnawialną – powstają tam pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano gromadzenie wody w zbiornikach, które będą wykorzystywane do czyszczenia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Zieleń znajdzie się nie tylko na torowisku – niektóre budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a powierzchnia zajęta przez rośliny pokryje około 20 procent terenu zajezdni. Prace na nowym obiekcie mają zakończyć się w wakacje, kiedy odbędzie się przeprowadzka tramwajów i pracowników, którzy obecnie są zatrudnieni w innych zakładach.

W związku z remontem torów na ulicy Odrowąża i koniecznością zapewnienia sprawnej komunikacji do Annopolu, planowane zmiany obejmują zwężenie jezdni. Prace będą prowadzone etapowo – począwszy od ronda Żaba aż do samej zajezdni. Remont na ulicy Odrowąża to pierwszy etap tych działań.

Zmiany dotyczą także kierunków jazdy niektórych linii tramwajowych i autobusowych. Tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 będą kursować tylko do ronda Żaba, gdzie zostaną przekierowane na inne trasy. Autobusy linii 234 zostały skierowane na wydłużoną trasę do stacji M2, a dodatkowo uruchomiono linię autobusową zastępczą Z-1, pomiędzy rondem Żaba a metrem Bródno.