Testowanie ekologicznego wodorowego autobusu Autosan Sancity na ulicach Warszawy

Testowanie ekologicznego wodorowego autobusu Autosan Sancity na ulicach Warszawy

Jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska autobusów, Autosan Sancity 12 LFH, jest obecnie testowany na ulicach stolicy. Ten autobus, produkowany w Polsce, jest wyjątkowy z uwagi na swoje zeroemisyjne działanie – zasilany jest czystym wodorem, a jedyną emisją pochodzącą z jego rury wydechowej jest para wodna. Przez miesiąc, ten niebieski autobus będzie służył do przewozu pasażerów po Warszawie, a w najbliższych dniach można go będzie spotkać na trasie linii 222.

To już drugi raz Miejskie Zakłady Autobusowe przeprowadzają testy nowoczesnej technologii wodorowej w ruchu miejskim. Ponad rok temu mieszkańcy Warszawy mieli okazję zobaczyć Nesobus, również zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Tym razem jednak na ulice stolicy trafił inny rodzimy produkt – Autosan Sancity 12 LFH, stworzony w Sanoku.

Autosan Sancity 12 LFH to autobus o długości 12 metrów, który oferuje 30 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Jego siłą napędową jest silnik o mocy 230 kilowatów, wspierany przez magazyn energii składający się z baterii litowo-tytanowych (235 kW) i ogniwa wodorowego o mocy 70 kilowatów. Przeprowadzone testy tego autobusu na ulicach Warszawy będą nieocenione dla specjalistów z Miejskich Zakładów Autobusowych podczas planowania ewentualnych przyszłych zakupów pojazdów napędzanych wodorem.

Autobus zasilany czystym wodorem został przydzielony do zajezdni „Woronicza” i będzie głównie obsługiwał trasę linii 222, prowadzącą przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Okazjonalnie można go będzie spotkać na innych trasach.

Warszawa od lat konsekwentnie modernizuje swój tabor transportu publicznego, stawiając na ekologiczne rozwiązania. Miejskie Zakłady Autobusowe dysponują już niemal pięciuset autobusami zero- i niskoemisyjnymi, w tym 335 autobusami gazowymi i ponad 160 elektrycznymi. Testowane są także dwa kolejne modele elektrobusów – marek MAN i Yutong.

Jednak to nie koniec planów ekologicznej modernizacji warszawskiego transportu. W tym roku do stolicy trafią kolejne elektryczne autobusy – Zarząd Transportu Miejskiego zamówił 12 przegubowych pojazdów, a Miejskie Zakłady Autobusowe są bliskie zakupu kolejnych 30, czego dowodem jest ocena ofert w przetargu, do którego zgłosiło się czterech oferentów z całego świata.

Planowane są również kolejne postępowania przetargowe – tym razem na zakup 80 zeroemisyjnych elektrobusów przegubowych i nieco krótszych – o długości 12 metrów.