Kolejne kroki w budowie trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego: Utrudnienia i zmiany organizacji ruchu

Prace związane z budową nowej trasy tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego w Warszawie przechodzą do następnego stadium. Na początku lutego planowane jest częściowe zamknięcie skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha przez wykonawcę inwestycji. Celem jest przeprowadzenie prac remontowych dotyczących podziemnej infrastruktury. Zmieni się organizacja ruchu samochodowego jednak trakcje tramwajowe będą dostępne bez żadnych zmian.
Konstrukcja tej nowej trasy tramwajowej ma za zadanie ułatwić dostęp do Dworca Zachodniego, który stanowi kluczowy punkt komunikacyjny dla zachodnich obszarów stolicy. Tramwaj umożliwi podróżnym bezpośredni dojazd do rejonu peronów, co stanowi istotny element procesu modernizacji i rozbudowy samej stacji kolejowej. Realizacja tego projektu ma na celu poprawę jakości transportu publicznego w tej części miasta na wiele kolejnych lat, ale wiąże się też z utrudnieniami o czasie kilku miesięcy.
Na początku lutego konsorcjum firm ZUE i Fabe, które odpowiada za realizację inwestycji, planuje zamknięcie części jezdni Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej na skrzyżowaniu z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. W obie strony ruch będzie przekierowywany na jezdnię, którą obecnie korzystają kierowcy jadący w stronę centrum. Planowane są tymczasowe przewiązki przez torowisko: za ulicą Baśniową – na wysokości budynku Grójecka 70 oraz za przystankiem Hale Banacha – na wysokości budynku Grójecka 114. Stworzone zostaną sygnalizacje świetlne dla bezpieczeństwa.
Zmiany w organizacji ruchu wpłyną również na trasy autobusowe linii: 154, 167, 191, 208, 414 i 521. Kierowcy nie będą mogli skręcić z Grójeckiej w Opaczewską, ale zostanie zachowany wyjazd z Opaczewskiej na Grójecką. Dodatkowo przedłużony zostanie odcinek Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie ruch odbywa się tylko jedną jezdnią, do skrzyżowania z Grójecką.
Planowane zmiany w organizacji ruchu to jednak nie koniec prac. W następnych etapach zamknięte zostaną wloty ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. i czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Po zakończeniu prac podziemnych rozpocznie się budowa nowego układu torowego.
Prace te są niezbędne ze względu na konieczność przebudowy ważnych infrastruktury podziemnej, jak sieć ciepłownicza, magistrale wodociągowe, sieć gazowa, sieci energetyczne i teletechniczne czy sieć kanalizacyjna. Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego tzw. „pełnej gwiazdy”, która umożliwi ruch tramwajów we wszystkich kierunkach i wymagać będzie przystosowania sieci odwadniającej układ drogowo-torowy, sieci sterowania ruchem i zasilania.
Projekt ten jest częścią większej inwestycji o nazwie „Tramwaj do Wilanowa”, mającej na celu połączenie dzielnic Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów. Dwa odcinki tej trasy zostały już uruchomione w ubiegłym roku – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa.