Archeologiczne odkrycia na placu budowy ostatniego odcinka linii M2 w Warszawie
Na terenie budowy końcowego rozszerzenia linii metra M2 w dzielnicy Bemowo w Warszawie, działania nie są ograniczone jedynie do konstrukcyjnych. Archeolodzy również mają swoją partię w tym projekcie, a ich najnowsze znaleziska sugerują obecność pomieszczeń prawdopodobnie pochodzących z końca XIX i początku XX wieku. Możliwości dalszych odkryć są duże.
Ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego angażuje się nad nadzorem bemowskiego przedłużenia II linii metra na Karolin. Przed przystąpieniem do głównych prac budowlanych, przeprowadzili oni tzw. badania powierzchniowe na terenie, które doprowadziły do odkrycia fragmentów ceramiki datowanych na okres późnego średniowiecza. Dokonano też analizy archiwalnych dokumentów dotyczących tej części miasta.
Wraz z inicjatywą podziemnych prac, archeolodzy mieli możliwość zagłębienia się pod powierzchnię ziemi, gdzie ma miejsce konstrukcja Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. W jej zachodniej części natknęli się na struktury, które prawdopodobnie są pozostałościami dawnej piwnicy. Ta konstrukcja ceglana, składająca się z pomieszczeń o sklepieniu kolebkowym i oddzielonych murowanymi ścianami z łukowatymi przejściami, znajduje się tam, gdzie na mapie z 1931 roku widnieją dwa budynki Folwarku Karolin.
Badacze spodziewają się, że z postępem prac budowlanych, mogą pojawić się kolejne artefakty z przeszłości. Możliwe są narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia pochodzące z miejsca, które na początku XX wieku było folwarkiem. Wśród potencjalnych znalezisk może być też późnośredniowieczna ceramika, będąca reliktem dawnych dóbr wsi Mory.
Pytanie brzmi: co kryje ziemia pod przyszłymi stacjami Lazurowa, Chrzanów i Karolin? Doświadczenie zdobyte podczas budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra sugeruje, że istnieje duże prawdopodobieństwo natrafienia na prehistoryczne znaleziska, takie jak szczątki mamuta czy słonia leśnego.
Aktualnie na trasie II linii metra trwają prace przygotowawcze do drążenia tuneli. Chociaż gigantyczne tarcze wiertnicze TBM rozpoczną działanie dopiero w nadchodzącym roku, już teraz grunt jest wzmacniany w kluczowych punktach projektu. Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra jest realizowany w trybie „projektuj i buduj”. Trzy stacje są planowane na prawie czterokilometrowym odcinku.
Zgodnie z wrześniowym aneksem do kontraktu z wykonawcą, prace powinny zakończyć się w październiku 2025 roku.