Zielone torowiska Warszawy: 100 lat ekologicznej transformacji tramwajów

Historia zielonych torowisk w Warszawie sięga dwudziestu lat wstecz, kiedy to 28 sierpnia 2005 roku Tramwaje Warszawskie zainaugurowały pierwsze torowisko z roślinną zabudową na granicy Bielan i Bemowa. To innowacyjne podejście powstało w ramach budowy nowej trasy tramwajowej wzdłuż al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich. Dziś zielone torowiska stały się standardem zarówno w przypadku modernizacji, jak i nowych inwestycji tramwajowych.
Powrót do tradycji: zielone torowiska sprzed lat
Początki roślinnej zabudowy torowisk sięgają jednak jeszcze dalej. Przed II wojną światową, tramwaje na ul. Obozowej poruszały się po torach obsianych trawą, co przypominało bardziej łąkę niż tradycyjne torowisko. Ten historyczny aspekt powrócił w 2023 roku, gdy torowisko na ul. Obozowej zazieleniło się dzięki mieszance rozchodnika, ziół i bylin. Taki wybór roślinności nie tylko przywraca dawny wygląd, ale również ułatwia utrzymanie dzięki odporności na suszę i braku potrzeby koszenia.
Rozwój i ekspansja zielonych torowisk
Według danych z sierpnia 2025 roku, Tramwaje Warszawskie zarządzają około 22,6 km toru pojedynczego z trawiastą zabudową oraz 24,2 km toru z rozchodnikowo-ziołową zabudową. Trwają prace nad zazielenieniem kolejnych odcinków, m.in. w ul. Rakowieckiej w ramach projektu Tramwaju do Wilanowa, gdzie planowana powierzchnia to 0,4 ha i 1,2 km toru. Do końca 2025 roku planowane jest dodanie 5,4 km toru z zieloną zabudową na ulicach takich jak Grójecka i Marszałkowska. Ostatecznie długość zielonych torowisk ma przekroczyć 55 km.
Korzyści ekologiczne i urbanistyczne
Zielone torowiska oferują nie tylko estetyczne korzyści, ale także znaczący wpływ na ekosystem miejski. Roślinność na torowiskach zwiększa powierzchnię biologicznie czynną miasta, ogranicza odpływ wód opadowych, przyczynia się do redukcji efektu miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększa bioróżnorodność. Dodatkowo, zielone torowiska redukują hałas i pylenie, stając się integralną częścią miejskiego krajobrazu.
Przyszłość zielonych inwestycji
Rozwój zielonych torowisk jest częścią szerszej strategii na rzecz zwiększenia powierzchni biologicznej miasta oraz retencji wodnej. Warszawskie zielone torowiska, jak te na al. Reymonta, biorą udział w konkursach promujących bioróżnorodność, takich jak „Warszawa w kwiatach – Nagroda Bioróżnorodności”, organizowany przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy. Projekty te można wspierać swoimi głosami do końca sierpnia.
Zielone torowiska w Warszawie są dowodem na to, że przemyślane inwestycje mogą przynieść wielorakie korzyści nie tylko dla środowiska, ale także dla mieszkańców miasta, czyniąc przestrzeń bardziej przyjazną i zrównoważoną.