Warszawskie tramwaje w nowoczesnej odsłonie – przetarg na przebudowę trasy tramwajowej ulicą Marszałkowską
Warszawski operator komunikacji tramwajowej, Tramwaje Warszawskie, rozpoczyna proces przetargowy dotyczący modernizacji odcinka trasy przy ulicy Marszałkowskiej. Planowane są zmiany, które wprowadzą nowatorski wygląd torowiska z elementami zieleni, jak również dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy. Całość przedsięwzięcia jest częścią większego planu, jakim jest projekt prezydencki Nowe Centrum Warszawy.
Prace mają objąć odnowienie torowiska na długości około 1 km, wraz z podbudową. Zamówienie składa się z dwóch części. Podstawowy zakres działań obejmuje odcinek od ulicy Widok do południowej części skrzyżowania z ulicą Królewską. Skrzyżowanie ze Świętokrzyską zostało pominięte, jako że zostało już przebudowane podczas budowy centralnego odcinka II linii metra. W ramach opcji przewidziano także modernizację odcinka trasy tramwajowej na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską, a także zespołu przystankowego Królewska, gazociągu na ulicy Królewskiej i dostosowanie układu drogowego na skrzyżowaniu.
Przewidziane zmiany mają przyczynić się do większej płynności ruchu tramwajów. Aktualne ograniczenia prędkości zostaną zniesione, a przejazd tramwajów będzie mniej hałaśliwy. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej zaprojektowano zielone torowisko z rozchodnikiem, a w kierunku ronda Dmowskiego przewidziano wykonanie zabudowy przejezdnej. To ostatnie wynika z prośby Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się ambulansów po tej części trasy.
Kierowcy również mają skorzystać na planowanej inwestycji Tramwajów Warszawskich, koordynowanej przez Zarząd Dróg Miejskich. Ulica Marszałkowska ma stać się prawdziwie zieloną arterią miasta. Zostaną wykonane pasy separacyjne wzdłuż torowiska z miejscem na nasadzenia zieleni. ZDM planuje zazielenić te obszary jako osobne zadanie. Dodatkowo, nastąpi przesunięcie krawężników tak, aby dostosować je do nowego układu drogowego. Paralelnie do prac torowych, ZDM ma zamiar wykonać dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. W tych samych miejscach pojawią się również nowe rozwiązania drogowe dla kierowców. Przy ulicy Złotej powstanie zawrotka, która umożliwi zmianę kierunku jazdy bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Natomiast przy ulicy Sienkiewicza powstanie nowy lewoskręt, który zapewni dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.
Oferty związane z przebudową torowiska zostaną ogłoszone w styczniu. Prace mają być przeprowadzone głównie w okresie wakacyjnym 2025 roku i przewiduje się, że będą wymagały wstrzymania ruchu tramwajowego pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez około 3,5 miesiąca. Na pozostałych odcinkach Marszałkowskiej i Andersa kursowanie tramwajów dwukierunkowych będzie możliwe dzięki tymczasowym rozjazdom nakładkowym.
Okres zamknięcia linii tramwajowej Tramwaje Warszawskie planują wykorzystać na przeprowadzenie innych prac na sąsiadujących odcinkach sieci. Jako część Warszawskiego Programu Torowego, zostaną kompleksowo wyremontowane torowiska z rozjazdami w węźle na placu Bankowym. Firma przeprowadzi również samodzielny remont torów między ulicami Królewską a Senatorską. Na wysokości Ogrodu Saskiego przygotowana zostanie zabudowa pod przyszłe przejście dla pieszych w kierunku placu Żelaznej Bramy. Zostanie to zrealizowane tak, aby uniknąć konieczności zatrzymania ruchu tramwajowego w przyszłości, gdy ZDM przystąpi do budowy nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez Marszałkowską wzdłuż Osi Saskiej.