Przemiany infrastruktury drogowej w Warszawie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy

Przemiany infrastruktury drogowej w Warszawie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy

Kapitalna modernizacja oraz realizacja nowych projektów drogowych miała miejsce w Warszawie w minionych dwunastu miesiącach. Wśród najważniejszych inwestycji znalazły się nowo powstałe wiadukty, estakada, renowacje dwóch placów, budowa mostu pieszo-rowerowego oraz tworzenie i remonty odcinków dróg.

Nie zapomniano również o kolejnych przedsięwzięciach, które mają na celu poprawę jakości jazdy i bezpieczeństwa dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Przykładem może być renowacja placu Centralnego, naprawa ulicy Chmielnej czy też stworzenie podziemnej infrastruktury parkingowej na placu Powstańców Warszawskich.

Nowa estakada nad skrzyżowaniem ulic Żołnierskiej i Marsa w Rembertowie stała się dostępna dla kierowców już w styczniu ubiegłego roku. Jej budowa rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku, a proces modernizacji obejmował odcinek o długości około 5 km. Całość prac trwała 20 miesięcy. Długość konstrukcji wynosi około 600 m i umożliwia przejazd nad skrzyżowaniem ulic Marsa, Chełmżyńskiej i Okularowej.

Kolejną inwestycją było zakończenie renowacji wiaduktu na ulicy Marywilskiej, pomiędzy ulicami Smugową a Kupiecką. Po całkowitym wyburzeniu obiektu, odbudowano go od podstaw. Od kwietnia ruch odbywał się na zasadzie wahadłowej, natomiast od czerwca kierowcy mogli korzystać z pełnej szerokości wiaduktu. W końcowym etapie wykonano prace związane z infrastrukturą elektryczną.

W połowie roku ukończono również gruntowną przebudowę ulicy Kondratowicza. Teren ten służył wcześniej jako zaplecze dla budowy metra na Targówku, ale dzięki rewitalizacji zmienił się on w zieloną, funkcjonalną i bezpieczną przestrzeń. Duży wkład w to miały też osoby mieszkające w okolicy – posadziły one setki drzew i krzewów, tworząc „Aleję tysiąca drzew”.

Oprócz tego, pod koniec października otwarto dla kierowców nowe jezdnie ulicy Lazurowej, pomiędzy ulicą Górczewską a trasą S8. Wybudowano tam również nowe chodniki, drogę rowerową oraz przystanki autobusowe. Stan zieleńca poprawiono przez posadzenie 95 drzew oraz 6 tysięcy krzewów, 5 tysięcy bylin i roślin ozdobnych.

Dwa miesiące temu, dokładnie 31 października, otwarto dla ruchu samochodowego południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Zgodnie z planami nowe dwa wiadukty Trasy Łazienkowskiej miały być gotowe dopiero w marcu 2024 roku.

W listopadzie dobiegły końca prace przy renowacji ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowego. Wyremontowany został chodnik, powstała droga dla rowerów i uporządkowano parkowanie. Na wiosnę bieżącego roku planowany jest remont nawierzchni zachodniej jezdni ulicy Marszałkowskiej, pomiędzy placem Bankowym a ulicą Królewską.

Zmiany na placu Trzech Krzyży rozpoczęły się już w zeszłym roku. Nowoczesną nawierzchnię jezdni i chodników otrzymali kierowcy i piesi, natomiast rowerzyści otrzymali infrastrukturę przeznaczoną specjalnie dla nich. Dla mieszkańców ważnym elementem zmian było też odtworzenie wielu elementów zieleni, które stanowiły istotną część tej przestrzeni przed II wojną światową.

Na koniec budowy mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę już się kończy. Długa, 452-metrowa przeprawa znacznie skróci dystans między lewobrzeżną Warszawą a centrum – zarówno fizycznie, jak i symbolicznie. Piesi pokonają ten odcinek w ciągu 6 minut spacerem, natomiast rowerzyści w 2 minuty. Przeprawa ma być zakończona wiosną 2024 roku.

Na półmetku są też prace modernizacyjne na placu Na Rozdrożu. Plac ten zmienia się w wygodną przestrzeń dostępną dla wszystkich mieszkańców. W grudniu wytyczono nowe, naziemne „zebry” dla pieszych, które zastąpią dotychczasowe przejścia podziemne.