Nowa era dla ulicy Karowej: Winda połączy most pieszo-rowerowy z Krakowskim Przedmieściem
Przebudowa jednej z najbardziej charakterystycznych ulic Warszawy, Karowej, wkrótce stanie się rzeczywistością. Ogłoszone niedawno wyniki konkursu na projekt modernizacji tego fragmentu miasta zwiastują zmiany, które zrewolucjonizują zarówno funkcjonalność, jak i wygląd całej okolicy. W centrum uwagi znalazła się propozycja pracowni RS Architektura Krajobrazu, która zwyciężyła w konkursie, otwierając nowy rozdział w historii tej części stolicy.
Przemyślana rewitalizacja kluczowego miejskiego szlaku
Ulica Karowa od lat uznawana jest za strategiczny punkt łączący historyczny Trakt Królewski z brzegiem Wisły. Planowana modernizacja ma nie tylko poprawić komfort i bezpieczeństwo użytkowników, ale również podnieść walory estetyczne tej przestrzeni. Władze Warszawy, podejmując decyzję o kompleksowej przebudowie, wpisały projekt w szeroko zakrojoną strategię tworzenia spójnych, atrakcyjnych i dostępnych przestrzeni publicznych po obu stronach rzeki.
Prace nad projektem mają umożliwić płynne przemieszczanie się pieszym i rowerzystom, a także osobom z ograniczeniami ruchowymi. Szczególny nacisk położono na usunięcie dotychczasowych barier architektonicznych, które utrudniały swobodne korzystanie z tej części miasta.
Współczesne rozwiązania w historycznym otoczeniu
Projektanci z RS Architektura Krajobrazu musieli zmierzyć się z trudnym zadaniem: stworzyć nowoczesną, funkcjonalną przestrzeń, nie rezygnując z poszanowania historycznych uwarunkowań tego miejsca. Wskazane w projekcie szerokie, łagodnie prowadzące schody oraz nowoczesna winda to odpowiedź na potrzebę pokonywania znacznych różnic wysokości terenu, charakterystycznych dla skarpy warszawskiej.
Nowe schody mają stać się nie tylko elementem komunikacyjnym, ale również miejscem spotkań oraz odpoczynku z widokiem na Park Kazimierzowski i rzekę. Szczególną uwagę poświęcono dostosowaniu koncepcji do wymogów konserwatorskich, dzięki czemu zachowane zostaną wartościowe układy urbanistyczne oraz istniejąca zieleń.
Konkurs architektoniczny – szansa dla najlepszych wizji
Organizowany przez miasto konkurs przebiegał w dwóch etapach, wzbudzając duże zainteresowanie w środowisku architektonicznym. W sumie zgłoszono 14 projektów, spośród których do finału zakwalifikowało się pięć koncepcji. Jury oceniało nie tylko walory estetyczne, ale także innowacyjność, zgodność z obowiązującymi przepisami oraz troskę o zachowanie dziedzictwa.
Ostatecznie pierwszą nagrodę zdobył zespół RS Architektura Krajobrazu, który zostanie zaproszony do dalszych negocjacji i realizacji projektu. Kolejne miejsca przypadły zespołom Małgorzaty Zmysłowskiej z Berlinem i Franciszkiem Rycerzem (II miejsce) oraz warszawskiemu EMA Studio Sp. z o.o. (III miejsce). Dodatkowo, jury wyróżniło dwóch innych uczestników finału.
Zielony akcent i szacunek dla historii
W zwycięskiej propozycji silnie akcentowane są aspekty ekologiczne i historyczne. Plan zakłada nie tylko zabezpieczenie, lecz wręcz wyeksponowanie elementów takich jak nasyp zabytkowego wiaduktu Markiewicza. Projekt przewiduje zachowanie istniejących drzew oraz posadzenie ok. 200 nowych, co znacząco wpłynie na ekosystem tej części miasta.
Kolejną ciekawostką jest zaplanowanie wodnego cieku, który ma nawiązywać do dawnych starorzeczy Wisły. Zabiegi te mają nie tylko ożywić krajobraz, ale również przypomnieć użytkownikom o dziedzictwie naturalnym tego miejsca.
Harmonogram dalszych działań i dostępność projektów
Po zakończeniu etapu projektowego Zarząd Dróg Miejskich przygotuje i ogłosi przetarg na realizację przebudowy ulicy Karowej. Władze miasta podkreślają, że wszystkie nagrodzone i wyróżnione koncepcje zostaną udostępnione publicznie w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego, gdzie będzie można zapoznać się z wizjami uczestników konkursu.
Dodatkowo, dla osób zainteresowanych szczegółami, dostępna jest wirtualna prezentacja projektów na stronie internetowej konkursu, umożliwiająca dokładne porównanie wszystkich propozycji.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
