15-letni uczniowie z Warszawy osiągają imponujące wyniki międzynarodowych testów PISA

15-letni uczniowie z Warszawy osiągają imponujące wyniki międzynarodowych testów PISA

Dla kilku pokoleń, piętnastolatkowie ze stolicy Polski, Warszawy, mają okazję demonstrować swoje umiejętności w trzech kluczowych obszarach edukacji za pośrednictwem międzynarodowego badania PISA. W roku 2022 przeprowadzono ostatnie tego rodzaju badanie, a podane zostały już wyniki, które ukazują stopień znajomości materiału przez młodych mieszkańców warszawy.

Programme for International Student Assessment (PISA) to globalne badanie kompetencji 15-latków, które skupia się na trzech ważnych obszarach: rozumieniu czytania, matematyce oraz naukach przyrodniczych. Na przestrzeni lat, badanie odbywa się co trzy lata i jest koordynowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), z polskim Instytutem Badań Edukacyjnych nadzorującym lokalną realizację.

Badania PISA są przeprowadzane od roku 2009 i do chwili obecnej obejmują prawie 100 krajów, w tym Polskę. Warszawscy uczniowie wykazali się zdumiewającymi wynikami w teście PISA w 2022 roku. Wykazali się szczególnie dobrymi umiejętnościami czytania ze zrozumieniem, co pozwoliło im zająć pierwsze miejsce na świecie. Poza tym, osiągnęli bardzo dobre wyniki również w matematyce i naukach przyrodniczych, co potwierdza ich miejsce w światowej czołówce.

Według danych, średnia punktacja warszawskich uczniów za matematykę wyniosła 542 punkty, co dało im piąte miejsce w globalnej klasyfikacji. Tylko cztery miasta o populacji przekraczającej milion mieszkańców – Tajwan (573), Singapur (569), Hongkong (555) i Japonia (549) – uzyskały wyższe wyniki. Natomiast w przypadku czytania ze zrozumieniem, młodzież warszawska ze średnią oceną 542 punktów zdobyła pierwsze miejsce, pokonując uczniów z miast Azji Wschodniej.

W dziedzinie nauk przyrodniczych, piętnastolatkowie z Warszawy zdobyli 540 punktów, zajmując piąte miejsce wśród największych miast na świecie. Lepsze wyniki odnotowano jedynie u uczniów z Japonii (553), Singapuru (552), Tajwanu (549) oraz Hongkongu (541).

Różnica między wynikami warszawskich uczniów a średnią dla całej Polski jest wyraźna, wskazuje na to Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, odpowiedzialna za edukację w stolicy. Podkreśla też, że Warszawa jako jedyne miasto utrzymało swoją pozycję z poprzedniego badania, natomiast w innych częściach kraju wyniki były niższe nawet o 40 punktów w matematyce i czytaniu ze zrozumieniem, i o około 30 punktów w naukach przyrodniczych.

Wybitne osiągnięcia warszawskich uczniów są powodem do dumy, ponieważ odzwierciedlają zarówno jakość edukacji oferowanej w stolicy, jak i zaangażowanie kadry pedagogicznej, a także skuteczność inwestycji w edukację – podsumowuje wiceprezydentka.