Warszawa Centralna zyska nowe rozjazdy za 8 mln zł – modernizacja już w drodze!

Warszawa Centralna zyska nowe rozjazdy za 8 mln zł – modernizacja już w drodze!

Od połowy listopada użytkowników kolei w Warszawie czekają istotne zmiany w kursowaniu pociągów. Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają prace modernizacyjne, które choć przyniosą pewne utrudnienia, mają znacząco wpłynąć na sprawność ruchu i bezpieczeństwo na stołecznych torach. Sprawdziliśmy, czego mogą się spodziewać pasażerowie i jakie cele stoją za inwestycjami prowadzonymi na kluczowych warszawskich stacjach.

Przebudowa na Dworcu Centralnym – co się zmieni?

Od 8 do 16 listopada na terenie Dworca Centralnego ruszy budowa tzw. trapezu rozjazdowego. Ten specjalistyczny układ torowy, wart około 8 milionów złotych, pozwoli na instalację czterech nowych rozjazdów, które znacząco zwiększą możliwości kierowania ruchem pociągów. Prace są odpowiedzią na zbliżającą się modernizację stacji Warszawa Wschodnia, która wymusi czasową niedostępność części torów między Centralną a Wschodnią.

Dzięki nowym rozjazdom liczba możliwych manewrów oraz wariantów przejazdów przez stację wzrośnie. To szczególnie ważne w okresie, gdy Warszawiacy i pasażerowie z innych regionów będą korzystać z ograniczonej przepustowości torów. W praktyce oznacza to mniejsze ryzyko opóźnień i sprawniejsze przekierowanie ruchu, nawet podczas dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Nowoczesne rozwiązania dla bezpieczeństwa

Oprócz samych rozjazdów, przebudowa obejmuje wdrożenie systemów sterowania ruchem kolejowym najnowszej generacji. Te zaawansowane technologie automatyzują zarządzanie ruchem, pozwalając na szybsze reagowanie w sytuacjach awaryjnych i jeszcze lepszą ochronę podróżnych. Modernizacja nie tylko poprawi płynność przejazdów, ale również stanowi solidny fundament pod przyszłe rozbudowy i zmiany w organizacji ruchu na stacji.

Utrudnienia dla pasażerów – jak pojadą pociągi?

W czasie prowadzenia robót utrudnienia będą dotyczyć zarówno ruchu dalekobieżnego, jak i aglomeracyjnego. Na kilka dni większość pociągów nie zatrzyma się na stacji Warszawa Centralna. Zamiast tego część składów zostanie przekierowana przez stacje Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście. Dotyczy to m.in. pociągów Intercity kursujących do i z Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni oraz Olsztyna.

Pociągi jadące od strony zachodniej będą kończyć trasę na Warszawie Głównej. Taka organizacja obejmie m.in. składy Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (linie z Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic i Płocka). Natomiast jeśli chodzi o ruch z kierunku wschodniego, pociągi zakończą bieg na stacji Warszawa Wschodnia. Zmiany dotkną również połączeń Kolei Mazowieckich oraz SKM z wielu kierunków aglomeracji.

PLK zachęca pasażerów do wcześniejszego sprawdzania rozkładów jazdy i uwzględnienia ewentualnych przesiadek podczas planowania podróży w tym okresie.

Kolejna inwestycja: Warszawa Włochy z nowymi rozjazdami

Równolegle z budową trapezu rozjazdowego w centrum, na przystanku Warszawa Włochy wymieniane będą wysłużone elementy infrastruktury torowej. Prace te zostaną skoordynowane z czasowym zamknięciem wybranych torów, by ograniczyć wpływ na codzienny ruch. Modernizacja jest finansowana z budżetu państwa i stanowi część większego programu przygotowań do przebudowy całego warszawskiego węzła kolejowego.

Dzięki wymianie rozjazdów zwiększy się nie tylko bezpieczeństwo w rejonie przystanku, ale również płynność przejazdów przez zachodnie dzielnice miasta.

Większy komfort, lepsza przyszłość stołecznej kolei

Aktualne prace są zapowiedzią jeszcze większych inwestycji w najbliższych latach – zwłaszcza modernizacji stacji Warszawa Wschodnia i kolejnych elementów systemu. Zmiany torowe i instalacja nowych systemów sterowania pozwolą lepiej przygotować sieć kolejową na rosnące potrzeby mieszkańców oraz zwiększający się ruch pasażerski i towarowy.

Choć krótkoterminowe utrudnienia mogą być odczuwalne, docelowo inwestycja przyniesie większą punktualność, bezpieczeństwo i wygodę podróżowania po Warszawie. Dla pasażerów to konkretna zapowiedź, że nawet podczas dużych remontów stolica nie zostanie odcięta od sprawnej komunikacji kolejowej.