Tramwajowy przełom: Nowa trasa z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego!

Tramwajowy przełom: Nowa trasa z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego!

W Warszawie zapadła decyzja odnośnie wyboru firmy odpowiedzialnej za przygotowanie dokumentacji projektowej nowej trasy tramwajowej, która połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Firma Databout wygrała przetarg, proponując koszt swoich usług na poziomie około 14,4 miliona złotych brutto. Decyzja ta czeka teraz na ostateczne zatwierdzenie. Planowana długość nowej trasy wyniesie około 1,4 km, z czego 900 metrów będzie zlokalizowane pod ziemią. Tory tramwajowe mają przebiegać przez istniejący tunel pod stacją kolejową oraz nowo zaprojektowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego, z połączeniem w pobliżu przystanku Szpital Wolski.

Trzy warianty projektowe trasy

Firma Databout rozpocznie prace od opracowania trzech różnych wariantów przebiegu trasy. Każda z opcji będzie różniła się miejscem zakończenia podziemnego odcinka oraz lokalizacją rampy wyjazdowej, które mogą znajdować się przy ulicach Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Różnice mogą także dotyczyć sposobu połączenia trasy z ulicą Kasprzaka. Projekt będzie podzielony na dwie główne części: pierwszy odcinek od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia oraz wyposażenie tunelu tramwajowego pod tą stacją wraz z budową podziemnego zespołu przystankowego przy peronie 9.

Elastyczne zarządzanie inwestycją

Podział projektu na dwa zadania daje możliwość elastycznego zarządzania inwestycją w zależności od dostępnych funduszy. Proces ten obejmuje etap projektowania, uzyskiwanie decyzji administracyjnych oraz realizację budowy. Projektant będzie odpowiedzialny za stworzenie projektu budowlanego, wykonawczego oraz dokumentacji przetargowej. Kluczowym elementem będzie również uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych niezbędnych zezwoleń, co pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych.

Harmonogram dostarczenia dokumentacji

Pełna dokumentacja, w tym decyzja środowiskowa i uzgodnienia, ma być ukończona w ciągu 43 miesięcy od momentu podpisania umowy. Budowa trasy, choć planowana na czas po 2030 roku, zależy od dostępności środków finansowych i może być modyfikowana. Nowa trasa tramwajowa jest częścią większego projektu mającego na celu usprawnienie połączeń tramwajowych wokół miasta, co ułatwi przemieszczanie się między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum. Szczególnie poprawi dostępność komunikacyjną z Woli do Dworca Zachodniego, który staje się coraz ważniejszym punktem przesiadkowym.

Decyzja o rozpoczęciu prac nad nową trasą tramwajową w Warszawie to krok w stronę rozwoju miejskiej infrastruktury transportowej. Zwycięstwo firmy Databout w przetargu oraz szczegółowe plany dotyczące trasy podziemnej i naziemnej podkreślają determinację miasta w dążeniu do bardziej efektywnej komunikacji miejskiej. Choć zakończenie budowy planowane jest na przyszłe lata, już teraz inwestycja ta budzi duże zainteresowanie mieszkańców, oczekujących na poprawę jakości życia i transportu publicznego.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa