Tramwaje połączą ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim – nowa inwestycja w Warszawie!

Tramwaje połączą ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim – nowa inwestycja w Warszawie!

W przetargu na stworzenie pełnej dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej, która połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim, wzięło udział siedem firm projektowych. Pięć z tych ofert mieści się w budżecie wynoszącym 20,312 mln zł brutto. Obecnie komisja przetargowa analizuje złożone dokumenty pod kątem formalnym.

Szczegóły Nowej Trasy

Planowana trasa tramwajowa będzie miała długość około 1,4 km, z czego znacząca część, bo około 0,9 km, zostanie poprowadzona pod ziemią. Tory tramwajowe przejdą przez istniejący tunel pod stacją kolejową, a następnie nowo wybudowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka zrealizowane będzie w pobliżu przystanku Szpital Wolski.

Warianty i Podział Zadań

Projektant, który zostanie wyłoniony w postępowaniu, będzie musiał przygotować trzy różne warianty trasy. Różnice będą dotyczyć końcowego odcinka podziemnego oraz lokalizacji rampy wyjazdowej, która może być zlokalizowana albo przy ulicy Prądzyńskiego, albo Krzyżanowskiego. Całość projektu została podzielona na dwa zadania: pierwszy odcinek obejmuje trasę od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, natomiast drugi dotyczy wyposażenia tunelu tramwajowego pod tą stacją oraz budowy zespołu przystankowego przy peronie 9.

Etapowanie i Dokumentacja

Podział projektu na dwa zadania pozwoli na elastyczne podejście do inwestycji, w zależności od dostępnych środków finansowych. Dotyczy to zarówno fazy projektowej, uzyskiwania decyzji administracyjnych, jak również samej budowy. Projektant będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych oraz dokumentacji przetargowej. Konieczne będzie także uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych wymaganych zgód administracyjnych, co umożliwi rozpoczęcie i realizację budowy.

Terminy i Znaczenie Inwestycji

Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Początek budowy przewiduje się po 2030 roku, a termin ten zależy głównie od dostępności funduszy. Nowa trasa stanie się istotnym elementem tramwajowego połączenia obwodowego, co pozwoli na wygodne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami, omijając centrum miasta. Połączenie ułatwi również dojazd od strony Woli do Dworca Zachodniego, który zyskuje na znaczeniu jako kluczowy węzeł przesiadkowy.

Postępy w Innych Inwestycjach

Równocześnie realizowane są prace nad trasą tramwajową od strony Ochoty. Zgodnie z planem, tramwaje mają dotrzeć do pierwszego podziemnego przystanku na Dworcu Zachodnim w drugiej połowie 2026 roku.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa