Nowatorski podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie otworzy nowe możliwości komunikacyjne

Nowatorski podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie otworzy nowe możliwości komunikacyjne

Podziemny przystanek tramwajowy o nowatorskiej konstrukcji powstaje przy Dworcu Zachodnim – to przełomowa inwestycja, na którą od dawna czekali mieszkańcy Warszawy. Nowy węzeł przesiadkowy zyskał szczególnie ważne znaczenie dla osób podróżujących między Wolą, Ochotą, Alejami Jerozolimskimi i peronami kolejowymi. Zgodnie z zapowiedziami, już 28 listopada otwarte zostanie nowe przejście podziemne na poziomie -1, które połączy kilka dzielnic i ułatwi codzienną komunikację setkom pasażerów.

Funkcjonalność i komfort dla pasażerów

Nowy przystanek ma przypominać stację metra, jednak podróżni nie będą musieli przechodzić przez bramki biletowe. Wnętrze antresoli wyposażone zostanie w szczegółowe rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice informacyjne zarówno dla kursujących tramwajów, jak i dla pociągów. Dla wygody mieszkańców zaprojektowano dwa wejścia prowadzące z poziomu tunelu pieszego, umożliwiając szybki dostęp z Alej Jerozolimskich oraz z peronów kolejowych.

Nowoczesna infrastruktura na kilku poziomach

Przystanek będzie miał wielopoziomową strukturę. Na poziomie antresoli, za przeszkloną fasadą, podróżni znajdą przestrzeń odpoczynku i informacje o komunikacji. Na niższym poziomie, -2, umiejscowione zostaną perony tramwajowe, do których prowadzić będą windy, schody ruchome oraz stałe schody centralne. Całość nawiązuje stylistycznie do nowej stacji Warszawa Zachodnia, zapewniając spójny i nowoczesny wygląd całego kompleksu.

Oddzielne strefy – większa niezależność i bezpieczeństwo

Jednym z priorytetów projektu jest umożliwienie niezależnego działania systemów tramwajowych oraz kolejowych. Fizyczne oddzielenie tych stref pozwoli na sprawne funkcjonowanie obu części węzła, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo oraz komfort osób korzystających z komunikacji miejskiej.

Znaczenie dla miasta i źródła finansowania

Realizacja tego projektu została wsparta środkami z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Zakończenie budowy i pełne uruchomienie tramwajów do Dworca Zachodniego przewidziane jest na drugą połowę 2026 roku. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla poprawy jakości transportu publicznego w Warszawie i usprawnienia codziennych podróży mieszkańców.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa