Nowa era dla Warszawy Wschodniej: Przetarg na 4 miliardy złotych na modernizację stacji!

Warszawa przygotowuje się do jednej z największych inwestycji w infrastrukturę kolejową. Modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, o wartości aż 4 miliardów złotych, jest kluczowym projektem mającym na celu podniesienie standardu i funkcjonalności jednego z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Planowane prace obejmują gruntowną przebudowę peronów, zwiększenie dostępności dla pasażerów oraz budowę nowego tunelu, który połączy ulice Kijowską i Żupniczą, tym samym łącząc Pragę Północ z Pragą Południe.
zarys modernizacji stacji
Polskie Koleje Państwowe zainicjowały przetarg dotyczący modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, co jest kolejnym krokiem w realizacji szeroko zakrojonych planów modernizacji warszawskiej linii średnicowej. Prace mają ruszyć w 2026 roku, a po ich zakończeniu, do modernizacji przystąpi centralny odcinek linii, przewidziany na lata 2030-2031. Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił wagę tego przedsięwzięcia, określając je mianem jednego z najważniejszych projektów kolejowych w kraju.
wyzwania związane z rosnącym ruchem
Warszawa Wschodnia zalicza się do czołowych dziesięciu stacji kolejowych w Polsce, obsługując obecnie około 37 tysięcy pasażerów dziennie. Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższej dekady liczba ta wzrośnie do ponad 50 tysięcy. Razem z innymi kluczowymi stacjami, Warszawą Centralną i Zachodnią, obsługują one obecnie 120 tysięcy pasażerów dziennie, a przewiduje się, że liczba ta wzrośnie do 180 tysięcy.
wspólne działania dla lepszej przyszłości
Ogłoszenie przetargu to rezultat konstruktywnej współpracy między warszawskim samorządem a PKP PLK S.A. Inwestycja ta jest elementem większego planu zmian, które zaplanowano dla tej części stolicy. Tomasz Mencina, zastępca prezydenta Warszawy, podkreślił, jak kluczowe znaczenie ma ta inicjatywa dla lokalnej społeczności, zwracając uwagę na długo oczekiwaną budowę tunelu pod stacją.
aspekty techniczne i zakres prac
W ramach modernizacji przewiduje się przebudowę około 40 kilometrów torów oraz 170 rozjazdów. Planowane są kompleksowe prace nad peronami, które otrzymają nowoczesne windy, zwiększające ich dostępność. Projekt zakłada także poprawę przepustowości stacji na kluczowych trasach prowadzących do Gdańska, Siedlec, Białegostoku i Lublina. Modernizacja obejmie również linię z Warszawy Wawer do Otwocka, tworząc ponad sześćdziesięciokilometrowy ciąg komunikacyjny łączący Grodzisk Mazowiecki z Otwockiem.
połączenie Pragi dzięki nowemu tunelowi
Integralną częścią modernizacji stacji jest budowa tunelu pod Warszawą Wschodnią. Nowy tunel połączy ulicę Żupniczą z Kijowską, oferując jednojezdniową ulicę, rezerwę na linię tramwajową oraz przestrzeń dla pieszych i rowerzystów po obu stronach. Na zachodnim końcu tunelu, w pobliżu stacji, przewidziano przystanki tramwajowe oraz wejścia na perony linii podmiejskich, co znacznie ułatwi przesiadki.