Festiwal Barokowy w Warszawie: Muzyczna podróż przez francuską elegancję

W październiku 2025 roku odbędzie się 4. edycja Festiwalu Barokowego Polskiej Opery Królewskiej, która potrwa od 4 do 18 października. W tym roku festiwal skupi się na muzyce francuskiej, oferując melomanom możliwość zanurzenia się w dźwiękach pełnych elegancji i wyrafinowania.
Rozpoczęcie festiwalu
Na początek festiwalu zostanie zaprezentowana opera Titon et l’Aurore autorstwa Jeana-Josepha de Mondonville’a. Reżyserię powierzono Natalii Babińskiej, natomiast kierownictwo muzyczne objął Krzysztof Garstka. Widzowie będą mogli uczestniczyć w trzech pokazach, które przedstawią muzyczne dzieło o niezłomności i determinacji, co jest charakterystyczne dla artystów Polskiej Opery Królewskiej.
Wydarzenia towarzyszące
Kolejnym punktem programu, zaplanowanym na 11 października, będzie koncert kantat z cyklu Les Quatre Saisons autorstwa Josepha Bodina de Boismortiera. Interpretację tego dzieła powierzono Oldze Pasiecznik, Adamowi Dobkowi oraz Zespołowi Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Następnego dnia, 12 października, miłośnicy klawesynu będą mieli okazję uczestniczyć w recitalu Galanteries Françaises. Wystąpi Maciej Skrzeczkowski, jeden z najbardziej utalentowanych młodych klawesynistów, a koncert odbędzie się w malowniczym Pałacu na Wyspie.
Uroczysty finał festiwalu
Festiwal zakończy się spektakularnym koncertem finałowym. Podczas tego wydarzenia publiczność będzie miała okazję usłyszeć dzieła największych mistrzów z czasów Króla Słońce. W programie znajdą się między innymi motet Super flumina Babylonis autorstwa Richarda Delalande’a, Suite en trio e minore Marina Marais oraz pełne triumfu Te Deum Marca Antoine’a Charpentiera.
O operze Titon et l’Aurore
Opera opowiada o pasterzu Tytonie i jego miłości do bogini poranka, Aurory. Historia ta stała się inspiracją do stworzenia zachwycających muzycznych pejzaży. W dziele Mondonville’a recytatywy, arie oraz kolorowe fragmenty instrumentalne doskonale spełniają swoje role, odzwierciedlając zmieniające się nastroje i charaktery bohaterów.
Charakterystyka postaci
W wersji reżyserowanej przez Natalię Babińską, Tyton jest przedstawiony jako młody astronom, symbolizujący rozum i intelekt. Jego ukochana Aurora, pełni rolę muzy i przewodniczki, pomagając mu w dążeniu do odkryć naukowych i moralnych wyborów. Jednak ich szczęście jest zagrożone przez postacie takie jak Eol, przeciwnik wolności, oraz manipulantka Pales.
Wsparcie i patronat
Festiwal odbywa się pod Patronatem Honorowym Instytutu Francuskiego w Polsce, co podkreśla jego znaczenie w promowaniu francuskiej kultury muzycznej.
Różnorodność programu
Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej oferuje szeroki wachlarz wydarzeń, takich jak opery, koncerty i recitale. Dzięki temu uczestnicy mogą lepiej zrozumieć bogactwo barokowej muzyki i jej wpływ na europejskie dziedzictwo kulturowe.