Czesi wkraczają na polskie tory: nowe, tańsze połączenia z Warszawy do Krakowa!

Na polskich torach wkrótce zadebiutują nowe pociągi czeskich przewoźników, co zwiastuje koniec dominacji PKP Intercity na najbardziej dochodowych trasach. Wprowadzenie konkurencji zaplanowane jest na 2025 i 2026 rok i ma przynieść korzyści w postaci lepszego komfortu podróży oraz niższych cen biletów. Czeska firma Leo Express zamierza połączyć Warszawę z Pragą przez Kraków, natomiast RegioJet rozpocząć kursy na trasie Kraków – Warszawa.
Nowe połączenia od Leo Express
Leo Express, który już od 2018 roku obsługuje trasę Praga – Kraków, planuje rozszerzenie działalności. Od 1 marca 2026 roku pasażerowie będą mogli podróżować bezpośrednio z Warszawy do Pragi. Czeski przewoźnik zamierza przełamać monopol na trasie Warszawa – Kraków – Praga, oferując nowoczesne, niskopodłogowe pociągi Stadler Flirt. Przewoźnik zapewnia kilka klas podróży, dostęp do szybkiego wi-fi oraz serwowane posiłki.
Pociągi będą kursować dwa razy dziennie. Wyjazd z Warszawy zaplanowano na godziny poranne i nocne, a podróż potrwa około dziewięciu godzin. Promocyjne ceny biletów, zaczynające się od 9 złotych na trasie Warszawa – Kraków, mają przyciągnąć nowych pasażerów i zwiększyć konkurencję na rynku.
RegioJet na trasie Kraków – Warszawa
Drugi czeski przewoźnik, RegioJet, planuje pojawienie się na polskich torach już we wrześniu 2025 roku. Pierwszy kurs na trasie Kraków – Warszawa odbędzie się 18 września. Pociąg wyruszy z Krakowa Głównego o 8:49, docierając do Warszawy Centralnej o 11:54. Powrót zaplanowany jest na godzinę 14:44, z przybyciem do Krakowa o 18:06.
RegioJet przygotowywał się do tego kroku od dłuższego czasu. Rok wcześniej firma złożyła dziewięć wniosków do Urzędu Transportu Kolejowego, dotyczących pasażerskich połączeń komercyjnych. Najnowsze regulacje pozwalają RegioJet na przewozy aż do 2035 roku.
Kolejne możliwości dla zagranicznych przewoźników
Oprócz Leo Express i RegioJet, również inne zagraniczne firmy, takie jak FlixTrain i Gepard Express, uzyskały wstępną zgodę na działalność w Polsce. PKP Intercity przestało blokować wejście konkurencji poprzez wnioski o badanie równowagi ekonomicznej, co otworzyło drogę dla nowych operatorów.
Perspektywy na przyszłość
Leo Express i RegioJet już teraz planują dalsze rozszerzanie swojej działalności w Polsce. Leo Express rozważa nowe trasy zarówno komercyjne, jak i w ramach publicznej służby przewozowej. RegioJet, dzięki decyzji o otwartym dostępie, może planować kolejne połączenia nie tylko na trasie Kraków – Warszawa, ale także w kierunku Gdyni czy poza granice Polski.