CPK zdobywa grunty pod Kolej Dużych Prędkości: już ponad połowa działek w rękach inwestora!

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przyspiesza działania dotyczące Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN), który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu w Polsce. Celem programu jest pozyskanie gruntów potrzebnych do budowy linii Kolei Dużych Prędkości łączących Warszawę z Łodzią, obejmujących również planowane lotnisko. Do tej pory CPK nabyło 105 działek o łącznej powierzchni 113 hektarów, co stanowi istotną część wymaganych gruntów.
Aktualny stan projektu
Do 5 września 2025 roku CPK zdobyło ponad połowę z wymaganych 206 działek dla pierwszego etapu KPDN. Program cieszy się dużym zainteresowaniem właścicieli działek, z których 196 zgłosiło chęć sprzedaży. Warto zauważyć, że program ten dotyczy działek znajdujących się bezpośrednio na trasie planowanych linii kolejowych, co odróżnia go od szerszego programu lotniskowego.
Postępy w Lotniskowym Programie Dobrowolnych Nabyć
W ramach programu dotyczącego lotniska, CPK przejęło 2160 działek o sumarycznej powierzchni ponad 2040 hektarów. Obecnie spółka kontroluje ponad 53% gruntów objętych Decyzją Lokalizacyjną dla lotniska oraz zachodniej części węzła kolejowego, co jest kluczowe dla dalszych inwestycji. Program ten przyciągnął zainteresowanie 1062 właścicieli z terenu objętego decyzją.
Finansowanie i oferta dla właścicieli nieruchomości
Strategia CPK w zakresie nabywania gruntów opiera się na atrakcyjnych warunkach finansowych. Niezależni rzeczoznawcy majątkowi przygotowują indywidualne wyceny, uwzględniając specyfikę nieruchomości. Oferowane są dodatki: 20% do wartości gruntu oraz 40% do wartości budynków. Właściciele mają także możliwość skorzystania z oferty równej wartości odtworzeniowej.
Plany i harmonogram budowy linii Kolei Dużych Prędkości
Budowa linii Kolei Dużych Prędkości jest priorytetem w ramach inwestycji CPK. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 31 grudnia 2024 roku, pierwsza linia ma być gotowa do końca 2032 roku. Harmonogram zakłada również ukończenie pozostałych odcinków „Y” do 2035 roku. Jeszcze w tym roku spodziewane jest ogłoszenie pierwszych przetargów na budowę odcinków od Warszawy Zachodniej do CPK, o łącznej długości około 31 km.