Białystok w zasięgu ręki: Pociągi osiągną prędkość 200 km/h!

Podróże koleją między Białymstokiem a Warszawą przeżywają swój najlepszy okres od lat. Dzięki inwestycjom i stopniowej modernizacji infrastruktury, coraz więcej osób wybiera pociąg zamiast samochodu czy autobusu. Kto i co stoi za tym sukcesem?
Imponujący wzrost zainteresowania koleją
Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku przyniosły aż o 34 procent więcej pasażerów na trasie Warszawa – Białystok niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Tak dynamiczny skok oznacza, że kolej stała się konkurencyjna dla innych form transportu nie tylko pod względem komfortu, ale i czasu przejazdu. Przyczyny tej zmiany są złożone i warto przyjrzeć się im z bliska.
Nowoczesna Rail Baltica – szybciej i wygodniej
Pociągi na trasie łączącej stolicę z Białymstokiem poruszają się dziś znacznie szybciej niż jeszcze kilka lat temu. To efekt szeroko zakrojonej modernizacji linii Rail Baltica, gdzie docelowo składy osiągną nawet 200 km/h na kluczowych odcinkach. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi intensywne prace zarówno budowlane, jak i planistyczne, by jak najszybciej skrócić czas podróży. O szczegóły dotyczące harmonogramu tej inwestycji dopytuje m.in. poseł Michał Moskal, a sprawa elektryzuje zarówno pasażerów, jak i lokalne samorządy.
Od pięciu do dwunastu par pociągów
Jeszcze w rozkładzie jazdy 2013/2014 PKP Intercity uruchamiało zaledwie pięć par pociągów na trasie Warszawa – Białystok. Każdy kurs trwał wtedy nawet trzy godziny. Po zakończeniu pierwszego etapu modernizacji liczba połączeń wzrosła do dwunastu par dziennie, co oznacza znacznie lepszą dostępność dla mieszkańców zarówno Białegostoku, jak i mniejszych miejscowości po drodze.
Rekordowe zainteresowanie dzięki inwestycjom
Efekty tych zmian są widoczne we wszystkich statystykach. W porównaniu do 2014 roku, odnotowano przyrost liczby pasażerów na poziomie aż 193 procent w pierwszym półroczu 2025 r. Oprócz większej liczby pociągów ogromne znaczenie mają nowe składy „sprinter”, pozwalające pokonać trasę nawet w 90 minut. Standardowe połączenia również skróciły czas przejazdu i aktualnie pokonują trasę w około 112 minut. Jak podkreśla wiceminister Piotr Malepszak, takie usprawnienia przyciągają do kolei kolejne grupy podróżnych.
Plany na kolejne lata i priorytety inwestycyjne
Rozwój Rail Baltiki to część szeroko zakrojonego Krajowego Programu Kolejowego, którego realizacja zaplanowana jest co najmniej do 2030 roku, z opcją wydłużenia do 2032 roku. W najbliższych latach na odcinku Czyżew – Białystok pojawi się system łączności GSM-R, mający zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność przewozów. Termin zakończenia tej inwestycji przewidziano na około 2029 rok, choć uzależniony jest od dostępności środków finansowych. PKP PLK SA prowadzi rozmowy z wykonawcami i instytucjami finansującymi, by rozstrzygnąć kluczowe kwestie związane z harmonogramem prac.
Co dalej? Szybsze pociągi i więcej kursów na horyzoncie
Choć głównym, długofalowym celem jest osiągnięcie prędkości 200 km/h na całej trasie, obecnie priorytetem pozostaje zapewnienie jak największej liczby połączeń. To szybciej przekłada się na wzrost liczby pasażerów niż kolejne, czasochłonne inwestycje infrastrukturalne. W dłuższej perspektywie przewidywane jest dalsze skracanie czasu przejazdu – pociągi typu „sprinter” mają pokonywać trasę w zaledwie 80 minut, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność kolei wobec innych środków transportu.
Modernizacja linii Warszawa – Białystok to przykład dobrze realizowanej strategii rozwoju transportu publicznego, przynoszącej wymierne korzyści mieszkańcom regionu i przyczyniającej się do zrównoważonego rozwoju całego kraju.