Modernizacja wiaduktów na ul. Towarowej: Bezpieczeństwo przede wszystkim!

W centrum Warszawy, przy ulicy Towarowej, znajdują się kluczowe wiadukty, które od ponad sześćdziesięciu lat pełnią ważną funkcję w infrastrukturze miejskiej. Mimo swojego znacznego wieku, konstrukcje te nadal są użytkowane, lecz nadchodzą istotne zmiany związane z ich modernizacją. Na chwilę obecną wdrażane są rozwiązania tymczasowe, które mają zapewnić ich użyteczność do rozpoczęcia pełnej przebudowy planowanej na najbliższe lata.

Tymczasowe środki bezpieczeństwa

Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników, wprowadzono ograniczenia masy pojazdów mogących korzystać z wiaduktów – obecnie tylko pojazdy do 3,5 tony mogą się po nich poruszać. Dodatkowo, lewy pas ruchu został wyłączony, a przestrzeń dla pieszych i rowerzystów zmniejszona. Te działania wynikają z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, który szczegółowo ocenił stan techniczny konstrukcji oraz przeprowadził obliczenia obciążeniowe.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W celu zmniejszenia obciążenia na wiaduktach, tramwaje poruszające się w ich pobliżu będą musiały ograniczyć prędkość do 10 km/h. Nowe przystanki tramwajowe zostaną zlokalizowane w odległości od wiaduktów, co ma na celu utrzymanie płynności ruchu oraz przygotowanie infrastruktury na przyszłe prace modernizacyjne. Przewiduje się, że nowe platformy zostaną wybudowane w rejonie ulicy Srebrnej i Muzeum Kolejnictwa.

Plany rozbiórki i odbudowy

Decyzja o rozbiórce i odbudowie wiaduktów na ul. Towarowej była odkładana przez lata. Teraz, dzięki przesunięciu prac kolejowych przez PKP PLK, miasto przygotowuje się do realizacji tego projektu. Rozpoczęcie prac planowane jest na rok 2027. W tym czasie ruch kolejowy pod wiaduktami zostanie ograniczony, co ma na celu zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów i mieszkańców.

Współpraca z PKP PLK

Kluczowym elementem przygotowań jest współpraca z PKP PLK w celu ustalenia parametrów technicznych nowych wiaduktów. Zmiany te są konieczne, aby zapobiec konieczności montowania podpór w miejscach przyszłych torów kolejowych. Władze miejskie, na podstawie planów PKP PLK, zlecą szczegółowe prace projektowe, które będą podstawą realizacji inwestycji.

Modernizacja infrastruktury tramwajowej

Tramwaje Warszawskie planują przebudowę torowisk w rejonie ronda Daszyńskiego, co umożliwi bardziej elastyczne zarządzanie ruchem tramwajowym podczas modernizacji wiaduktów. Przygotowywane są także nowe rozjazdy, które pozwolą na zawracanie tramwajów w strategicznych lokalizacjach, zapewniając ciągłość obsługi pasażerskiej.

Wiadukty przy ulicy Towarowej stanowią jedne z ostatnich konstrukcji mostowych z lat 60. i 70. XX wieku, które jeszcze nie zostały poddane gruntownej modernizacji. W przeciwieństwie do nich, inne kluczowe obiekty mostowe w Warszawie, jak trasa Łazienkowska czy wiadukt na Marywilskiej, już przeszły takie prace. Przed władzami Warszawy stoi teraz wyzwanie zapewnienia bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury dla przyszłych pokoleń mieszkańców stolicy.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie