Blok na Chomiczówce: Urząd wydał „wuzetkę” mimo planowanej trasy S7

Blok na Chomiczówce: Urząd wydał „wuzetkę” mimo planowanej trasy S7

W centrum warszawskiej Chomiczówki, na terenie przeznaczonym pod przyszłą trasę S7, pojawiło się nowe wyzwanie urbanistyczne. Urząd Dzielnicy Bielany wydał decyzję o warunkach zabudowy, która otwiera drogę do budowy bloku mieszkalnego na działce położonej pomiędzy ulicami Kwitnącą a Maszewską. Decyzja ta, jak ustaliły lokalne media, budzi kontrowersje, gdyż teren ten był wcześniej zarezerwowany na potrzeby infrastruktury drogowej.

Kontrowersje wokół decyzji

Najnowsze postanowienie o warunkach zabudowy, znane jako „wuzetka”, zostało wydane na rzecz dewelopera Dekpol – Inwestycje 1 Sp. z o.o. Wiceburmistrz Bielan, Włodzimierz Piątkowski, wyjaśnił, że choć studium zagospodarowania przestrzennego nie jest wiążące przy wydawaniu takich decyzji, to inwestor mógł skorzystać z już wcześniej określonych parametrów zabudowy, pochodzących z decyzji z 2016 roku. Mimo spełnienia wymogu dostępu do drogi publicznej, kontrowersje wywołuje fakt, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyraziła negatywną opinię na temat projektu.

Infrastrukturalne wyzwania

GDDKiA wskazała, że choć planowany budynek znajduje się poza liniami rozgraniczającymi przyszłą trasę S7, jego obecność może stanowić przeszkodę w budowie tunelu, który ma przebiegać pod Chomiczówką. Pomimo negatywnej opinii drogowców, w przestrzeni administracyjnej nie ma obecnie trwałego rozstrzygnięcia dotyczącego dokładnego przebiegu trasy S7. Piątkowski podkreślił, że decyzja o warunkach zabudowy nie jest równoznaczna z pozwoleniem na budowę, ale już teraz może wpłynąć na wycenę działki w kontekście potencjalnego wywłaszczenia.

Plany rozwoju trasy S7

Trasa S7, kluczowa dla infrastruktury komunikacyjnej Warszawy, ma połączyć węzeł Kiełpin z Trasą Armii Krajowej. W październiku ubiegłego roku podpisano umowę na projektowanie 13-kilometrowego odcinka tej drogi. Przebieg trasy zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz budowę nowych odcinków na nasypach i w tunelach. Szczególnie istotnym jest fragment trasy biegnący pod Bielanami i Bemowem, gdzie przewidziano tunele o długości około 1000 i 1100 metrów odpowiednio. Połączenie z ekspresową drogą S8 ma nastąpić poprzez zaplanowany węzeł Warszawa Północ.

Harmonogram realizacji inwestycji

Jarosław Wąsowski, kierownik warszawskiego oddziału GDDKiA, zapowiedział, że pierwsze prace budowlane związane z realizacją trasy S7 powinny rozpocząć się w 2028 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2032 rok. W międzyczasie decyzje takie jak ta o warunkach zabudowy na Chomiczówce mogą znacząco wpłynąć na dalsze losy projektu i procesy administracyjne związane z jego realizacją.