RegioJet wkracza na trasę Warszawa-Kraków, łamiąc monopol PKP!

We wrześniu na polską trasę kolejową między Warszawą a Krakowem wkracza nowy gracz – czeski przewoźnik RegioJet. To wydarzenie znaczące, ponieważ do tej pory monopol na tej trasie utrzymywało PKP Intercity. RegioJet planuje na początku uruchomić jedną parę pociągów dziennie, ale w przyszłości liczba połączeń ma się zwiększyć. Taka zmiana stała się możliwa dzięki nowemu podejściu PKP Intercity do konkurencji.
Nowa trasa RegioJet
Od 18 września pociągi RegioJet będą wyjeżdżać z Krakowa Głównego o godzinie 8:49, docierając do Warszawy Wschodniej na godzinę 12:21. Trasa wiedzie przez Zawiercie, co jest wynikiem remontu linii kolejowej nr 8. W efekcie podróż zajmie około pół godziny więcej niż najszybsze połączenia PKP Intercity.
Dodatkowe przystanki w Warszawie
RegioJet umożliwi również pasażerom wsiadanie i wysiadanie na dwóch innych stołecznych dworcach: Zachodnim i Centralnym. Powrót zaplanowano na godzinę 14:30, a trasa powrotna będzie taka sama. Do połowy grudnia przewidziano tylko jedno połączenie dziennie w obu kierunkach.
Ekspansja i rozwój kadry
Radim Jančura, szef RegioJet, zapowiada, że do czasu wejścia w życie rozkładu na lata 2025/2026 będą prowadzone rekrutacje i szkolenia nowych pracowników. W połowie grudnia liczba kursów ma wzrosnąć, a pełna oferta połączeń planowana jest na rok 2026.
Jakość usług oferowanych przez RegioJet
RegioJet zamierza zapewnić pasażerom w Polsce standard usług znany z Czech. Pociągi będą obsługiwane przez lokomotywy TRAXX MS3, a wagony oferować będą cztery różne klasy. Firma planuje zatrudnić w Polsce do 500 osób w ciągu kilku lat.
Zmiana strategii PKP Intercity
Wejście RegioJet na rynek krajowy stało się możliwe dzięki modyfikacji strategii PKP Intercity. Firma ta zaprzestała wnioskować o badania równowagi ekonomicznej, które ograniczały dostęp zagranicznych przewoźników do polskich tras.
Nowa era konkurencji na trasie Warszawa-Kraków
Trasa Warszawa-Kraków jest jedną z najbardziej uczęszczanych przez PKP Intercity. Przez lata PKP rywalizowało tam z Kolejami Mazowieckimi i ich „Dragonem”. Obecnie na horyzoncie pojawia się RegioJet, który dotąd oferował jedynie połączenia międzynarodowe z Pragi do Przemyśla, bez sprzedaży biletów krajowych.